HISTORIE..CZ
První republika

Prezident ve Svaté zemi

TGM v ortodoxní židovské čtvrti Mea Šearim v doprovodu rabína Chajima Sonnenfelda, rodáka ze Slovenska.

Návštěvě Palestiny věnoval T. G. Masaryk v dubnu 1927 jen pár dní. Byť se oficiálně jednalo o soukromou cestu, československý prezident byl jednou z prvních hlav států poválečné Evropy, jež do Svaté země přijela. Vnímal ji nejen jako turista, ale také jako věřící člověk, humanista i zvídavý a skeptický sociolog, který je konfrontován s fenoménem sionismu a židovského osídlení. V něm hráli důležitou roli i Češi a Slováci.

Mezi dvěma válkami

Palestina se ve dvacátých letech 20. století nacházela ve zvláštním mezidobí. Přečkala sice bouři první světové války, ale blížil se k ní uragán války druhé, který měl rozmetat do té doby poněkud ospalý ráz regionu a proměnit jej v následujících dekádách v hlavní bojiště panarabského a židovského nacionalismu.

První světová válka rozbila osmanskou říši a jedna z jejích částí, historická Palestina, se jako mandátní území dostala pod správu nově vzniklé Společnosti národů. Prakticky zde ale vládl jeden z pověřených členských států SN, Velká Británie. V čele civilní správy stál vysoký komisař, britský maršál Herbert Plumer, jenž se mimochodem s Masarykem také během jeho návštěvy setkal.

Britové museli našlapovat velmi opatrně a snažili se neznepřátelit si ani původní arabské obyvatelstvo, ani zástupce židovského hnutí. Ještě během války, v listopadu 1917, Londýn zveřejnil záměrně nekonkrétní Balfourovu deklaraci. Vyjádřil v ní podporu zřízení „národní domoviny pro Židy“ v Palestině (ne ovšem samostatného státu), aniž by se tím ohrozila občanská i náboženská práva tamních muslimů a křesťanů. Ti se začali rostoucího přílivu židovských přistěhovalců z nejrůznějších koutů Evropy vážně obávat a deklaraci pokládali za dohodu „o nás bez nás“ – cizí velmoc v podstatě slibuje cizincům, že se mohou usadit a žít v jejich zemi.

Podle historika Tomáše Klusoně se britská meziválečná politika v Palestině opírala o dva principy – výrazně omezit židovskou imigraci (což se ale vzhledem k vzestupu nacionalistických a autoritativních režimů v Evropě, často hlásajících otevřený antisemitismus, dařilo jen s velkými obtížemi), zároveň ale podporovat hospodářskou konjunkturu a prosperitu, která ovšem závisela právě na přílivu židovských investic.

Masaryk sice zastihl Palestinu ještě v době relativního klidu a stability, situace se však měla brzy změnit. Napětí mezi arabskou komunitou a rostoucí židovskou imigrací vyvěralo nejprve z drobných každodenních sporů běžného i náboženského soužití, a nakonec v roce 1936 vyústilo v otevřené arabské povstání.

Současník navíc nemůže takřka idylický popis Masarykovy cesty a jeho komentáře číst, aniž by si stále znovu neuvědomoval, že se na obzoru rýsovala katastrofa obrovských rozměrů, o které tehdejší lidé nemohli nic vědět – druhá světová válka a holokaust. Teprve ty se staly pro většinu z těch, kteří je přežili, impulzem k opuštění Evropy, masovému přistěhovalectví, k násilnému střetu s místními arabskými obyvateli, jejich vyhánění a nakonec i založení nového státu před sedmdesáti lety, 14. května 1948.

Prezident Marsden

Masaryk, který Palestinu procestoval neoficiálně, pod jménem T. G. Marsden, vystupoval v několikeré roli. Nebyl to moderní turista, jenž si v důchodovém věku 77 let ve svém cestovatelském deníku „odškrtne“ další exotickou zemi, ale věřící křesťan, který se doslova dotýká míst spjatých s niternou vírou.

Masaryk byl ale také evropský vzdělanec a profesor, jenž se prochází centry tří kultur, křesťanské, židovské a arabské. Přitom právě k této rovině přistupoval zřejmě se zdravou skepsí starého moudrého muže, pro něhož už se brány nových obzorů uzavírají – historik Miloš Pojar v knize T. G. Masaryk a židovství cituje jeho poznámku v dopise premiérovi Antonínu Švehlovi, v níž Masaryk považuje Egypt i Palestinu za „velmi zajímavé, ale únavné proto, že jsou pro mě nové; celé naše učení je založeno na antice, o Egypťanech, Židech a Arabech toho víme málo“. A jak dodává Pojar, podle jiných svědectví návštěva Palestiny na Masaryka vlastně příliš velký dojem neudělala.

Představitele židovského hnutí zajímal Masarykův názor na sionismus.

Velký dojem zato udělal právě Masaryk. Do Palestiny přijel coby v Evropě známý politický aktivista a oslavovaný bojovník proti antisemitismu. Představitelé židovského osídlení připomínali jeho důležitou roli při tzv. hilsneriádě, která se v roce 1899 rozpoutala v Čechách po zavraždění mladé dívky Anežky Hrůzové. Z vraždy byl obviněn a nakonec za ni i odsouzen židovský mladík Leopold Hilsner. V procesu hrála důležitou roli antisemitská pověra o rituální vraždě, proti níž Masaryk tehdy vehementně vystupoval.

Ba co víc – Masaryk přijížděl jako prezident státu, v němž se Židé, tvořící ani ne dvouprocentní menšinu, těšili všem právům včetně svobody vyznávat své náboženství a formovat vlastní politické organizace. Na československých školách neexistoval jinak v sousedních zemích běžný tzv. numerus clausus, jenž procentně omezoval počet Židů, kteří mohli studovat na univerzitách. Tolerance se republice vyplácela. Do země přijížděli studovat Židé z Maďarska či Polska a někteří z nich si Československo zvolili jako svou vlast; patřil k nim například i muž, který později „řekl ne Brežněvovi“, komunista a lékař František Kriegel. Jak podotýká Pojar, antisemitismus nebyl díky Masarykovi i ministru zahraničí Edvardu Benešovi „trpěn na státní a vládní úrovni“. Existoval, nezmizel z veřejného či mediálního prostoru, ale byl „malý, verbální, snesitelný, jak sami Židé říkali“.

Během návštěvy tak Masaryk prakticky nemohl vystoupit z role prezidenta a ať chtěl či ne, byl přijímán na nejvyšší úrovni. Jeho pověst hodlala nepřímo využít i československá diplomacie k budování a rozšiřování konexí a obchodních vztahů. Z jeruzalémského zastupitelského úřadu, tehdy čerstvě založeného, se brzy stal jeden z nejdůležitějších opěrných bodů československého státu v regionu a z Palestiny později, během druhé světové války, jedna z nejvýznamnějších základen československého exilu na Blízkém východě.

Masaryk zároveň přijížděl jako prezident mladého, demokratického státu podobného tomu, o jehož založení tu Židé také uvažovali. Byl vnímán jako jeho úspěšný tvůrce, který si nové Československo „vymyslel“ a využil příhodných okolností, aby jej vytvořil a vtiskl mu svůj ráz. Pro sionisty to byl lákavý příklad – je to možné!

Sionismus? Možná…

Masarykův blízkovýchodní itinerář byl opravdu nabitý. Nejprve navštívil Egypt, 8. dubna pak přijel do Jeruzaléma. Viděl Staré Město, chrám Božího hrobu, islámskou svatyni Skalní dóm a mešitu al-Aksá, zavítal do baziliky Narození Páně v Betlémě,  přijal pozvání na Hebrejskou univerzitu. Důležitou součástí byla i návštěva Velké synagogy, kde v krátkém projevu vyjádřil naději, že „národ židovský dočká se v Palestině života svobody“. Zavítal také do československé židovské komunity v Jeruzalémě ve čtvrti Mea Šearim.

Jedním z hlavních Masarykových průvodců byl dr. Hugo Bergmann (1883–1975), jenž se narodil v Praze, v roce 1920 odešel do Palestiny a později se stal rektorem Hebrejské univerzity. Snažil se prostřednictvím Masarykovy návštěvy podtrhnout význam československých Židů při osídlování. „Důležitá místa na univerzitě jsou v rukou přistěhovalců československých. Nejdůležitější klinika oční v této zemi, která jest jak pro Židy, tak i pro Araby velikým požehnáním, je založena i řízena Moravanem. Veliký je počet z Čech a z Moravy pocházejících lékařů, inženýrů, umělců, učitelů,“ zdůrazňoval.

T. G. Masaryk a rektor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě Hugo Bergmann; ilustrační foto, Autor: [object Object]

Bergmanna a další představitele židovského hnutí přirozeně zajímalo, jaký je Masarykův názor na sionismus a další perspektivy židovského osídlení. Masaryk byl ovšem zřejmě k židovskému projektu spíše zdravě skeptický. Zásadní problém pro rozvoj sionismu viděl v demografickém vývoji: „Židé asi sotva nabudou majority v té zemi. Proti číselné převaze Arabů se asi sotva kdy dá co udělat.“ Tato otázka Masaryka jako sociologa zaujala pravděpodobně nejvíce, neboť se k ní opakovaně vracel a i při jiných příležitostech se podle Bergmanna ptal po přirozené natalitě u arabského a židovského obyvatelstva.

Masaryk se domníval, že Židé v Palestině najdou svůj domov, ovšem nikoli svůj stát, v němž by byli většinovým, státotvorným elementem. Dobře věděl, o čem mluví – koneckonců československý národ byl vytvořen hlavně proto, aby v boji s neúprosnou demografií poněkud uměle spojil Čechy a Slováky proti Němcům. Masaryk také vyzdvihoval spíše ony realistické proudy v sionismu, které upřednostňovaly pozvolný pokrok a přizpůsobení se reálným poměrům, včetně demografické situace arabského a židovského obyvatelstva.

V roce 1927 to pravděpodobně byla jediná možná varianta. Ale již za deset let se pod vlivem rostoucího židovsko-arabského napětí chce Velká Británie svého mandátu v Palestině vzdát a oběma stranám navrhuje kompromisní zřízení dvou oddělených států, palestinského a židovského. Po druhé světové válce se z palestinské otázky stává problém rodící se bipolární politiky – například Moskva zpočátku podporuje snahy Židů o zřízení samostatného státu, neboť se domnívá, že tak získá cenného, prosovětského spojence na Blízkém východě. Britové, oslabení válkou, se chtějí svého závazku, jenž jim odčerpává vojenské kapacity a nemá z jejich pohledu příznivé řešení, co nejdříve zbavit a předávají problém k řešení OSN. Ta na konci listopadu 1947 přichází s rezolucí navrhující rozdělení Palestiny na židovský a arabský stát s tím, že Jeruzalém nepřipadne ani jedné straně a bude pod mezinárodní kontrolou. Napětí i násilí mezi oběma etniky mezitím roste a Židé se rozhodnou v květnu 1948 samostatný stát jednostranně vyhlásit. Následuje invaze pěti arabských zemí, které se s tím nehodlaly smířit, a roztáčí se spirála první z mnoha arabsko-izraelských válek.

Zásadně se také změnila ona demografická otázka, která Masaryka zajímala. Ovšem nikoli přirozenou cestou. V roce 1931 z více než milionu obyvatel Palestiny tvořili Židé jen 17 procent, arabské obyvatelstvo jasně dominovalo. Těsně před vznikem státu Izrael, v roce 1947, představovali Židé již 32 procent a muslimové 60 procent z celkových necelých dvou milionů obyvatel ještě jednotné Palestiny. Po roce 1948 se poměr dramaticky obrátil – na území nového státu Izrael, poté co bylo několik set tisíc arabských Palestinců vyhnáno či odešlo v důsledku války, se Židé stali většinovým etnikem.

Na příčinách arabského exodu se obě strany konfliktu neshodnou. Izraelci argumentují, že Arabové prostě odešli sami, neboť nechtěli žít v novém židovském státu. Palestinci namítají, že některé židovské vojenské jednotky či instituce vytvořily atmosféru zastrašování a teroru, v níž se oprávněně obávali o svou bezpečnost či životy, a že se to v podstatě rovnalo vyhánění.

Palestinští Arabové se pak jako uprchlíci usazovali na Západním břehu Jordánu, v Pásmu Gazy nebo v sousední Sýrii, Jordánsku a Libanonu.

Masarykův les

Návštěvu Palestiny si Masaryk zařadil do několikaměsíčního volna před prezidentskou volbou, která se měla konat koncem května 1927. V podstatě republiku opustil, aby podle historika Antonína Klimka „zklidnil vnitropolitické napětí“. Nemusel sice dělat předvolební kampaň, ale premiéra Antonína Švehlu stálo hodně námahy, aby pro Masaryka získal potřebnou většinu v parlamentu. Na tato jednání a politické obchody chtěl Masaryk dát politikům čas a klid, z očí veřejnosti však nezmizel. Každý jeho krok v Palestině byl sledován a každému setkání byla přikládána, právem či ne, politická symbolika. Například československé klerikální a antisemitské tiskoviny mu podle Pojara v duchu staré zášti neprávem vyčítaly, že navštívil místa spojená jen s židovskou vírou.

Podle Klusoně byla Masarykova návštěva nejvýznamnější událostí ve vztazích mezi meziválečným Československem a mandátní Palestinou a posílila již beztak mimořádně silný kult Masarykovy osobnosti mezi židovskou populací. A Židé v Palestině na Masaryka nezapomněli. K jeho osmdesátým narozeninám založili v roce 1930 v Galileji Masarykův les s téměř 30 000 stromy. Udělili mu čestné občanství Tel Avivu a pojmenovali po něm tamní ulice i kibuc Kfar Masaryk, založený v roce 1940.

Na dlouhou dobu to byl ovšem poslední československý prezident, který Palestinu, respektive později stát Izrael navštívil.

Autor je historik.