HISTORIE..CZ
Normalizace

V hlavě Olgy Hepnarové

Film o dvaadvacetileté vražedkyni potvrzuje, že mladí tvůrci otevírají dveře do světa

Já, Olga Hepnarová

Film Já, Olga Hepnarová přichází do kin se zvláštní dvojznačností. Na jedné straně je zde samozřejmě sám „senzační“ námět – postava dvaadvacetileté vražedkyně, která najela v roce 1973 v Praze náklaďákem do skupinky lidí na chodníku a osm jich usmrtila, za což ji coby poslední ženu odsoudila k trestu smrti oběšením československá justice. U soudu pak zalitovala, že obětí nebylo víc. Na druhé straně je tu černobílá, odtažitá a zvláštně nepříjemná forma snímku, která mu vynesla uvedení v prestižní sekci Panorama na letošním filmovém festivalu v Berlíně, kam se tuzemské filmy běžně nedostávají.

Zájem debutantů Tomáše Weinreba a Petra Kazdy se totiž upínal směrem zcela opačným – od činu dovnitř člověka. A ona zvláštní dvojznačnost jako by jej v něčem i symbolizovala. Vyšli z knižní předlohy Romana Cílka Olga Hepnarová a zajímal je její život, myšlenky a motivace, jež jsou dodnes nejasné a vznáší se nad nimi tajemství.

Jakými cestami se dobrala k rozhodnutí, které svou fatálností jako by nepatřilo do tehdejší doby a o němž přitom Rudé právo jen lakonicky referovalo větou: „V úterý odpoledne nezvládla řidička nákladní automobil značky Praga RN.“ A jakou roli v jejím činu hrála společnost – ne nutně normalizační, ale společnost prostoupená odcizením? Je vlastně možné její čin pochopit a má vůbec smysl se o to snažit? Jsou to ambiciózní otázky a ne vždy jasné hledání odpovědí na ně nakonec ze snímku dělá úspěch na půli cesty. Přesto by byla škoda ho přehlédnout.

Z vlastního pohledu

Dobrá zpráva je, že jde o nepříjemný film. Ne kvůli řemeslné fušeřině ani přehnanému vytěžování ústředního tématu; vinit autory z bulvarizace v žádném případě nelze. Podařilo se jim naopak cosi mnohem subtilnějšího. Intenzivní černobílá kamera odtažitě sledující Olgu a její střety s realitou plus umanutý herecký výkon mladé polské herečky Michaliny Olszańské navozují pocit zneklidňujícího pohybu na hraně.

Hledající se sociopatka. (Já, Olga Hepnarová)

Třiadvacetiletá rodačka z Varšavy hraje Olgu na pomezí vzpurné, experimentující, hledající adolescenty a sociopatky. Od prvního pólu se postupně posouvá k tomu druhému – přes zážitky z domova (otec ji bil, matka lékařka nechápala), ústavu (fyzické útoky i lesbické zkušenosti) i práce (přehlížení, stížnosti). Nahrbená, téměř rachitická postava s pěknou tváří, ale neklidným a zatvrzelým pohledem, neschopná komunikovat s okolím a propadající výbuchům vzteku, prochází ze záběru do záběru jako emoční černá díra, jejíž nevyzpytatelné chování vyvolává neustálý pocit ohrožení.

Potenciál násilné konfrontace. (Já, Olga Hepnarová)

Nákup gothaje a bílého vína ve vesnickém koloniálu hrozí katastrofou stejně jako agresivní jízda autem. Potenciální násilná konfrontace se spolupracovnicí, která ji den předtím předběhla u okénka s výplatou, se naopak zlomí v pozvání na schůzku, přestože tomu nic nenasvědčovalo. Vzletný pocit krátké zamilovanosti a prvního lesbického vztahu však střídá kolize, rozchod a zmechanizovaný sex, jejž hledá na dostupných místech. Právě vzápětí udušenými momenty naděje tvůrci obratně narušují proud negativity a zpochybňují nevyhnutelnost vražedného aktu i jednoznačný soud nad hrdinkou. Kdyby se Olze podařilo najít stabilní vztah, možná by se věci odehrály jinak…

Potenciál násilné konfrontace. (Já, Olga Hepnarová)

Pocit nevyzpytatelnosti posiluje i vynechávání informací či přeskakování detailů. Někdy není jasné, proč se jí dějí ústrky a jakou mají podobu – jako v případě „odsouzení“ výborem v práci a následného vyhazovu. V jednu chvíli zazní mimo záběr hlas staré ženy: „Kdybych byla vaší matkou, tak bych vás oběsila.“ Ženu nevidíme a není jasné, jestli hlas neexistuje jen v Olžině hlavě. Jak ostatně poznamená později její advokát: nejsou křivdy, které se jí dějí, a negativní svět, jenž ji obklopuje, jen odrazem jejího rozhodnutí takto realitu vidět? Něco je evidentně v nepořádku, ale zároveň si tím nejsme zcela jistí.

Zrazující slova

Já, Olga Hepnarová přitom není věrohodným dokumentem, přestože pracuje s dokumentaristickými postupy. Je pokusem o specifický psychologický profil. Vykresluje jej totiž do značné míry sama Hepnarová. Realita je filtrovaná skrze ni. Její pocity, vnímání vztahu s matkou (pozoruhodná Klára Melíšková), narážení na hradbu socialistického zdravotnictví, jež si s ní nevědělo rady i kvůli jejím direktivním požadavkům – že si potřebuje odpočinout v Bohnicích, zda jí mohou pomoci najít partnerku.

Svého druhu se jedná o film-deník. Ostatně několikrát si snímek vypomůže Olžinými dopisy, které předčítá a v nichž se vypisuje z odcizení, odporu, vzdoru, vyrovnávání se s vlastní sexualitou, rostoucí nenávisti k lidem i pocitu vlastní výjimečnosti a nadřazenosti nad ostatními, z nějž čerpá sílu. Stejně jako ji nakonec získává z „morálního aktu“, kterým trestá.

Jsou to ale nakonec právě slova, jež snímek zrazují a odhalují určitou neujasněnost, jak k Hepnarové a jejímu činu přistoupit. U soudního přelíčení jí scenáristé vkládají do úst téměř manifestační proslovy. Jasně vysvětlují její pozici coby sexuálního mrzáka a vysmívaného otloukánka, který má horší postavení než černoch. „Já, Olga Hepnarová, oběť vaší bestiality, odsuzuji vás k trestu smrti přejetím a prohlašuji, že za můj život je x lidí málo. Acta, non verba,“ znějí slova z jejích úst.

Slova, jež k ní ovšem nepatří. Nevyrovnaná osobnost se tu najednou mění v prozíravou intelektuálku schopnou jasně reflektovat sebe samu a svět kolem. Navíc schopnou pojmenovat viníka – společnost. Jako by tvůrci potřebovali završit drama. Dovysvětlit ho. Absurdní čin si přitom říká o absurdní otevřenost. Autoři tak porušují pravidlo nejednoznačnosti a podkopávají to, co do té doby pečlivě komponovanými obrazy budovali.

Úplně jim nevychází ani sázka na „formálně-psychologický trik“. Během čekání na popravu divák dostává informaci, že Olga nejspíš trpěla schizofrenií. Psychická nemoc je tu podána coby magická informace. Klíč, jenž film pootočí a vše zapadne na své místo skoro jako v Šestém smyslu. Mělo se zřejmě ukázat, že zvláštně rušivá forma promyšleně odráží rozpolcenou psychiku hrdinky a film se zacyklí jako obraz choré mysli. Magie se však nekoná. Obraz a psychika nejsou propojeny tak, aby si divák ony souvislosti uvědomoval a aby mu zpětně v paměti narůstal monstróznější film.

Uvěřitelný svět

Naopak pozoruhodný je film tím, že se tvůrcům daří nespadnout do pasti klišé zachycení komunistické totality jako příčiny psychického vyšinutí a viny jedince. Chování nejen Hepnarové, ale i její matky či lékařů neomlouvají pouhou zkažeností systému. Neviní „zlý“ komunismus, zlo zůstává mnohem obecněji lidské, a tím hrozivější. Namísto kulis štvavého soudu, brutální policie a byrokratické šikany vytvářejí uvěřitelný svět, v němž se postavy pohybují. Včetně zábav nebo azylu chaty, kde Olga hledá nezávislost.

Já, Olga Hepnarová každopádně patří k formálně pozoruhodným českým snímkům poslední doby. Minimalistická protemnělá kamera Marka Dvořáka mění drama David v ohledávání odcizení i emočních poryvů mentálně postiženého hrdiny. Lukáš Milota propůjčil Rodinnému filmu chladný pastelový vizuál ladící s přestylizovaným a zároveň emočně přísným světem bohaté rodiny v krizi; snímek po jejích osudech poklidně splývá a zároveň mu nechybí jemná melancholie. Ondřej Hudeček zase u svého středometrážního autorského snímku Furiant o jinošských letech Ladislava Stroupežnického čerpá z malířského romantismu a realismu.

Možná nejvýrazněji rozčeřil vody v českých filmech rumunský kameraman Cristian Pirjol v alegorické hříčce Schmitke: jeho snová ospalost halí příběh německého inženýra ztraceného v Krušných horách do uvěřitelného mysticismu. Já, Olga Hepnarová k rejstříku kameramanských postupů a technik přidává téměř asketický, vytříbený formalismus a nekonečně se vlekoucí statické záběry polského kameramana Adama Sikory. Jako třeba hned zkraje filmu, kdy Olga vchází do jednoho pokoje, z nějž po dlouhé době vychází otec, a nepříjemná časová proluka neznačí nic dobrého. Nebo naopak závěrečný záběr zbytku rodiny u večeře po hrdinčině popravě.

Kromě výrazné kamery všechny zmíněné snímky spojuje ještě jedno – jsou součástí fáze, v níž si světovou kinematografií poučení mladí tvůrci začínají ohmatávat a ujasňovat styl a vize. Jakkoli může rozjezd místy kodrcat, je příslibem zajímavé budoucnosti.