Z Londýna přes Káhiru a Moskvu do Prahy: neznámé fotografie z fondů Národního muzea zachycují návrat exilového prezidenta Edvarda Beneše během března až května 1945
42 benes, Autor: [object Object]
42 benes2, Autor: [object Object]
11. 3. 1945 Z Londýna Beneše vyprovodili jeho žena Hana, ministr zahraničí Jan Masaryk a sovětský velvyslanec Fjodor Tarasovič Gusev. Beneš měl na letišti připravený mikrofon k projevu, kvůli fyzické indispozici způsobené mrtvicí však jen krátce poděkoval za britskou pohostinnost.
42 benes3, Autor: [object Object]
11. 3. 1945 V Evropě se stále bojovalo, trasa do Moskvy se proto oblétala vojenskou Dakotou přes Káhiru a Teherán. Letadlo střežily stíhačky RAF.
42 benes4, Autor: [object Object]
22. 4. 1945 První chvíle v částečně svobodném Československu. V Dukelském průsmyku se prezidentova automobilová kolona zastavila na provizorním vojenském hřbitově.
42 benes5, Autor: [object Object]
13. 3. 1945 Už od roku 1942 byl Egypt díky tažení maršála Montgomeryho v britských rukou. Beneš se s legendárním vojákem potkal pár týdnů po své zastávce v Káhiře: v září 1945 mu na Pražském hradě udělil Řád bílého lva I. třídy.
42 benes 6, Autor: [object Object]
17. 3. 1945 V letadle na cestě z Baku do Moskvy. Vedle Beneše sedí náš velvyslanec v SSSR Zdeněk Fierlinger, kterého prezident 5. 4. jmenuje premiérem. Přes uličku Hana Benešová.
42 benes7, Autor: [object Object]
19. 3. 1945 V Moskvě se Beneš sešel nejen s titulární hlavou SSSR Michailem Kalininem (uprostřed), ale i s generálním tajemníkem komunistické strany Stalinem. S ním vyjednal dodávky výzbroje naší armádě. Jednání s komunisty o nové vládě a jejím programu, který vešel ve známost jako Košický vládní program, se ovšem Beneš v Moskvě neúčastnil a nechal ho zcela na svých ministrech a sovětských našeptávačích.
42 benes8, Autor: [object Object]
15. 4. 1945 Z Moskvy se výprava vlakem přesunula do Humenného a odtud auty do Košic. Zde Beneš strávil téměř měsíc, kdy na nátlak Sovětů čekal na osvobození Bratislavy a Brna – neopakoval tak model Charlese de Gaulla, který do Paříže vstoupil přes odpor Spojenců jako první v čele francouzských jednotek. Mezitím si Beneš udělal výlet do nedalekých lázní Štós.
42 benes9, Autor: [object Object]
8. 5. 1945 V den německé kapitulace směla kolona konečně vyrazit z Košic zničeným Slovenskem po provizorních mostech a kolem vypálených vesnic směr Morava. Přestávku měl Beneš pod Tatrami, kde se po více než šesti letech mohl pokochat panorámatem svobodné vlasti.
42 benes10, Autor: [object Object]
27. 4. 1945 Na Slovensku se prezident s výjimkou pár akcí v Košicích či Banské Bystrici nesetkával s příliš vroucným přijetím. Fašistická Slovenská republika ostatně formálně zanikla až 8. 5., kdy uprchlý prezident Jozef Tiso podepsal v Rakousku její kapitulaci 3. americké armádě. Snímek zachycuje Beneše při pauze na cestě do Smokovce při debatě se slovenským důstojníkem.
42 benes11, Autor: [object Object]
12. 5. 1945 Brno 2. ukrajinský front osvobodil 26. 4. Teprve na Moravě při jízdě do Brna se prezidentova kolona dočkala bouřlivých ovací v každé obci, kterou projela.
42 benes12, Autor: [object Object]
16. 5. 1945 Brněnské nádraží bylo po bojích zničené, do vlaku do Prahy střežený pancéřovanou soupravou tak Beneš nastoupil až v nedalekém Blansku. Železničáři mu přidělili salonní vůz vyrobený původně pro T. G. Masaryka.
42 benes13, Autor: [object Object]
16. 5. 1945 V Praze Beneš nejdříve zamířil na Staroměstské náměstí. Zde pronesl projev, ve kterém vyzval k likvidaci Němců a Maďarů, „jak se jen likvidace ta dá v zájmu jednotného národního státu Čechů a Slováků vůbec provést“. Následující dny začal divoký odsun a období podivné „třetí republiky“, kdy už o všem podstatném rozhodovali komunisté řízení z Moskvy.