Šli jsme s demonstrací na Vyšehrad a vrátili se s ní na Albertov. Tam kordon policistů zahradil ulici a začalo první zatýkání. Když policajti vedle nás čapli spoustu studentů a rovnou je odvedli, šli jsme domů. Až druhý den jsme se dozvěděli, co se na Národní stalo.
Byl jsem v prváku na VŠUP v ateliéru písma a knižní kultury a hned po sedmnáctém jsme skončili na další týdny se spacáky ve škole; z té se stala jedna obrovská velkovýrobna transparentů, tisků a plakátů. No a pětadvacátého kolem deváté přiběhl někdo z Mánesa, že OF vyhlásilo mezi studenty rychlosoutěž na logo. Prý se do toho máme hned pustit, že ve čtyři si pro to někdo přijde.
My byli naučení dělat pěkně hranatá, vyrýsovaná, seriózní loga; geometricky správně. To zabere nějaký čas, takže už odpoledne bylo jasné, že nic seriózního nestihneme, a začali jsme si z toho dělat legraci. Někdy ve tři čtvrtě na čtyři jsem volně rukou, tlustými fixy Centropen, které – kdo si je pamatuje – příšerně smrděly, nakreslil tu známou verzi. V noci mě pak vzbudili, ať vstávám a jedu do Mánesa, že jsem tu soutěž na logo OF vyhrál.
Začala vyjednávání s tehdejší komunistickou mocí, takže spolu s názvem potřebovalo mít i vizuální tvář. Ale tak jsem o tom samozřejmě nepřemýšlel, když logo vznikalo.
Logo bylo třeba rozšířit co nejrychleji do celé republiky. Neexistovaly počítače, faxy, tisklo se na sítotisk nebo ofset. Logo jsme nakopírovali fotograficky na filmy a s vytištěnými vzory je distribuovali auty. Ke komu se podklady nedostaly, ten si logo v rámci „lidové tvořivosti“ nějak kostrbatě načmáral. Nejhorší nápor byl první tři měsíce, kdy se vytvářela veškerá grafika – kromě plakátů třeba návrh ústavy či novoročenky, které se posílaly do celého světa. Spolupráce trvala až do zániku OF v roce 1991.
Během pár sekund, abych to upřesnil. Ale jako paradox mi to nepřipadá. Logo je o pocitech – když nenavozuje ten správný, rychle zestárne a je zapomenuto. Pokud se má vrýt do paměti a nějakou dobu vydržet, je to právě v jednoduchosti, lehkosti a nápadu. Jakmile se překomplikuje, nefunguje.
Asi ani ne. Tedy udělal jsem jeho další verze – když zemřel před třemi lety Václav Havel, úsměv jsem obrátil vzhůru nohama ve smutek. No a teď jsem přidal k OF ještě jedno „F“ – a vzniklo „OFF“. Ale váhal jsem, jestli logo s úsměvem, bez úsměvu, s poloúsměvem…
Ano, protože nejen u mě, ale i mezi lidmi, s kterými se stýkám, je pocit z té doby v zásadě stejný. Říkáme si: „Zaplať pánbůh, že se to stalo.“
To je jednoduché. Skončilo jedno historické období a dospěla nová generace. My, generace OF, jsme pomalu OFF (a přidejte si k tomu line). Naopak generace, která nastupuje, je ON, nebo lépe „in“ – studovala v cizině, ovládá jazyky, má nové ideály i životní styl, rozhled, je evropská… Takže OFF neznamená něco ztraceného, ale to, že jedna generace uvolňuje místo nové. Je to vzkaz: „Teď to bude na vás!“
Miluju jídlo, je to můj koníček, a základem dobrého jídla jsou dobré suroviny. Takže vznikla myšlenka spustit Farmářské trhy na Kulaťáku a děláme je tam už pátým rokem.
Bezesporu. Funguje to úplně stejně.