Všem těm ztraceným a ukradeným zdrojům čeští ekonomové donedávna říkali eufemisticky „náklady transformace“, z čehož prostý člověk usuzoval, že šlo především o nezamýšlené náklady: prostě jsme to neuměli. Bývalý předseda federální vlády a ministr vlády české Jan Stráský ovšem minulý týden zcela radikálně posunul perspektivu vnímání celé věci.
Ve vzpomínkovém rozhovoru o Václavu Klausovi v Hospodářských novinách pravil: „My jsme si spočítali, že není jiná cesta než do toho zatáhnout banky, aby našim lidem půjčily, i když to někdo zaplatí a jiný ne. A nezaplatilo se toho hodně, odepisovaly se stovky miliard.“ Dodejme, že jde o překvapivou informaci, která transformaci devadesátých let ukazuje v novém světle.
Vcelku se ví, že tehdejší premiér Václav Klaus si opakovaně zval na kobereček šéfy polostátních bank a vyzýval je „k odvaze financovat privatizaci“. Bankéři se potom vždycky společně s premiérem nechali vyfotit. Také se ví, že ministr financí Ivan Kočárník ještě v roce 1995 vyzýval bankovní dohled „k větší velkorysosti“ při poskytování úvěrů. Ale tohle? Že šlo o naplánovaný krok? Opravdu se počítalo s tím, že se nebude splácet? Je to možné?
Jasné je, že pokud bylo něco takového předem v úzkém kruhu vymyšleno, nešlo takovou věc oznámit předem. Pak by nesplatil nikdo vůbec nic. Také bylo jasné, že banky nemohly vědět, komu mají půjčit a komu ne. V normální zemi je nejdůležitější kreditní historie klienta, tu však nikdo neměl. Šlo poznat, že někdo žádá o úvěr s úmyslem ho nesplatit? Často se stávalo, že navenek profesionálně zpracovaný byznysový plán se nakonec ukázal být dobře připravené defraudační schéma.
Bankéři se v tak nepřehledném prostředí ale brzy našli. Úvěry se dávaly za úplatek, firmám napojeným na akcionáře nebo na základě pokynů vlivných lidí z politiky. A není náhodou, že Konsolidační banku (později agenturu) se v minulé dekádě rozhodli přímo řídit poslanci, protože nechtěli ztratit přehled, kdo dluží a čím ručí. Velcí dlužníci si pak často levně pohledávky za svými firmami kupovali z České konsolidační agentury, čímž se nám kruh uzavírá. Jasné je, že se to mohlo podařit pouze v prostředí, kde neexistoval zákon o bankrotu ani exekutoři.
Takže o co v Klausově transformaci šlo? Zamhouřilo se nad dluhy oko, nebo to celé byl grandiózní ďábelský plán, o kterém vědělo od začátku pár zasvěcenců jako Stráský a spol.? Těžko říci, jistě by pomohlo, kdyby například existovaly nahrávky z jednání ekonomických ministrů vlád. Ty ale neexistují. Klausova amnestie všechno po právní stránce ukončila, pro zmapování důležité kapitoly naší historie je však klíčové vědět, co se doopravdy stalo.
Dnes – s luxusem pohledu zpět – nejen víme, že se banky měly zprivatizovat hned, ale po Stráského rozhovoru navíc víme, že vláda raději mohla ty stovky miliard korun podnikům a podnikatelům buď rozdat v podobě transparentních dotací, nebo plošně odpustit na daních.
Otázka spravedlnosti se ani nechce domýšlet. Co si asi myslí po přečtení rozhovoru se Stráským podnikatel, který v devadesátých letech všechno do puntíku s odříkáním a skřípěním zubů jako blbec splatil?