HISTORIE..CZ
90. léta

Za chvíli to spustíme

Počátkem října upozornil ministr obrany USA William Cohen svého českého kolegu Výborného, že američtí senátoři se při schvalování našeho vstupu do NATO budou nepochybně zajímat o to, jaká je podpora tohoto kroku u domácího obyvatelstva. Washington prý od Čechů očekává jasný signál vstřícnosti k angažmá v NATO - a podpora necelé půlky populace jím jistě není. Výborný mu vysvětlil, že jeho úřad už má „komunikační plán“, který by měl oddanost ideálům Aliance u domorodců rychle pozvednout. O tři měsíce později průzkumy hlásí, že podpora vstupu do NATO v Čechách oproti létu ještě poklesla, komunikační plán ministra Výborného však dosud nikdo z běžných smrtelníků nespatřil. Šéf naší obrany ale Cohena za nos netahal. Konečnou podobu akcí, kterými chce ministerstvo provádět alianční osvětu, podepsal už v září.

Klub novinářů

Plán má na starosti vrchní ředitel ministrova kabinetu Aleš Doležal, který dostal k ruce čtyři důstojníky z tiskového oddělení ministerstva. Tým si nejprve definoval, koho chce oslovit: tisk, tvůrce veřejného mínění, poslance, vojáky, školy a domácí i zahraniční širokou veřejnost. Problémy nastaly při hledání toho, co vlastně adresátům říci, a celá věc zcela ztroskotává na konkrétním provedení. Důkazem je osud téměř všech zatím vymyšlených nápadů.

Co se týče práce s tiskem, chce Doležalův tým „napomoci k založení“ klubu novinářů píšících o bezpečnostní tematice. Bližší podrobnosti jsou zatím tajné. Až v půli prosince prý ministr Výborný pozve zhruba padesátku publicistů z civilního i vojenského tisku na schůzku do jedné z pražských restaurací, kde by se o klubu mělo hovořit. Teprve tam prý ministerstvo sdělí i to, jaký servis nabídne. A jak se bude projekt rozvíjet dál, to podle Doležala „závisí z velké části i na samotných novinářích“.

V návrhu na komunikaci s veřejností ministr slíbil, že jednou měsíčně napíše do tisku článek přibližující lidem význam NATO, k témuž se zavázali experti z Generálního štábu. Plnit slib se ale nedaří: ministr sám dosud nic nepublikoval a články z Generálního štábu dodávané Doležalovu týmu mají tak špatnou kvalitu, že je v žádných novinách nechtějí tisknout. Kromě toho si dalo ministerstvo za úkol otevřít do konce listopadu na internetu svou stránku informující o výhodách členství v Alianci. Je druhý týden v prosinci, stránka však zatím neexistuje.

Pokud jde o tvůrce veřejného mínění, chtěl propagační tým písemně oslovit umělce, politiky a vědce a „zainteresovat“ je na kampani. Do počátku prosince Doležalovi muži nikoho neoslovili a podle mluvčího ministerstva Milana Řepky nemají ani zcela jasno, o co vlastně známé osobnosti požádat.

Školit vojáky a studenty

Jednodušší práci mají propagandisté v armádě: u vojáků se dá účast na přednášce vyřešit rozkazem. Ostatně v tomto bodě čeká ministerstvo hodně práce. Jenom třetina českých vojenských profesionálů je „rozhodně“ přesvědčena o výhodách našeho vstupu do NATO a tři čtvrtiny jsou toho názoru, že k tomu není připravena ani armáda, ani země. Mluvčí Řepka ovšem nemá v současné době přehled, zda, kde a na jaké téma se už nějaká školení konala.

Stejně jako vojáci se dají na přednášky nadirigovat i studenti. Ministerstvo proškolilo sto dvacet středoškolských učitelů, deset z nich dokonce navštívilo bruselskou centrálu Aliance. (Dvanáctidenní návštěvu učitelů z celé republiky platilo - jak jinak při české šetrnosti - NATO.) Tito znalci teď přesvědčují o výhodách členství své žáky v povinných vyučovacích hodinách. Otázka je proč: studenti jsou podle jarního průzkumu provedeného na zakázku ministerstva tou profesní skupinou, která naše členství v NATO podporuje nejvíce. Čtyři z pěti jsou jasně pro.

Široká veřejnost má být podle Doležalova plánu „ovlivňována pomocí přednášek, besed, tiskových konferencí, dnů otevřených dveří u vojenských posádek a průmyslových podniků zabývajících se zbrojní výrobou či distribucí brožurek“ (NATO a ČR, Proč NATO, Pohotově o armádě atd.). Ani v tomto případě ovšem úředníci ministerstva nevědí o žádné akci, která by se měla do konce roku konat. Pokud jde o působení na zahraniční veřejnost, myslí ministerstvo i na takové drobnosti, jako je poskytnutí „vlastních materiálů“ leteckým speciálům ministerstva obrany, kterými cestují zahraniční návštěvy či vojenští inspektoři. Anglické překlady české vojenské a obranné strategie už leží na stolech salonů ve vojenských letadlech a vrtulnících. Esem v rukávu expertů je pořad šířící slovem i obrazem informace o vstupu do paktu. Scénář napsali lidé z České televize, odborné podklady dodalo ministerstvo a všechno by se to snad mělo vysílat od ledna.

Rezort obrany nezůstává v osvětové práci osamocen. Z iniciativy poslance Jiřího Payna (ODS) byla lidmi ze soukromé televize Metropol natočena instruktážní videokazeta „NATO včera, dnes a zítra“, která je od září k dostání v pražské internetové kavárně Cybeteria. Kazeta popisuje vznik NATO, jeho strategii a vývoj až do letošní madridské konference. Podle majitelů kavárny si ji dosud nikdo nekoupil, nepočítáme-li několik kousků objednaných ministerstvem obrany.