HISTORIE..CZ
90. léta

Život na planetě Nova

Jisté je jedno: běžný český Novák na tom rozhodně neprodělá. A zřejmě má pravdu i Vladimír Železný, když tvrdí, že na transakci, při níž Investiční a Poštovní banka (IPB) nedávno koupila dvaačtyřicet procent společnosti Beseda Holding, není nic právně závadného. Tak proč se již tento pátek bude obchodem zabývat mediální komise sněmovny za účasti úředníků antimonopolního úřadu? Odpověď je prostá: ve hře není nic menšího než dominantní vliv, který by během několika měsíců mohl šéf TV Nova získat na tuzemském, velmi omezeném poli komerčního televizního vysílání.

Školská 32: Planeta Nova

Nejprve základní fakta. Beseda Holding je akciová společnost - slovy Vladimíra Železného v rozhovoru pro Právo - s Novou svázaná pouze obchodní smlouvou, na jejímž základě „uplatňuje naše malá práva, jako je pes Novák, logo Novy atd“. Její základní jmění činí miliardu tři sta milionů korun. (Nikoliv tedy 400 až 500 milionů, jak tvrdil Železný v Právu.) Na stejné adrese jako holding ve Školské ulici 32 v Praze sídlí i další firmy: například Erika a. s. pro Novu zajišťuje „audiotextové služby“ - tj. například telefony s předčíslím 0609. Přímé spojení s Novou má firma N-TEXT, ve které patří 85 procent právě Beseda Holdingu: N-TEXT má smlouvu o výrobě teletextu přímo s provozovatelem Novy, společností CET 21. Ve statutárních orgánech všech firem najdeme stále se opakující tváře: pražského advokáta Miroslava Šipoviče, zakladatele publicistiky na Nově Radka Bajgara atd. Co je ale nejdůležitější: konkrétní majitele Beseda Holdingu není možné zjistit. Z výpisu z obchodního rejstříku se pouze dozvíme, že firma vydala 1300 akcií na majitele po jednom milionu korun.

Vladimír Železný v Právu alespoň prozradil, že „převažující vlastníci byli spojeni s Forest Group“ - moravskou finanční skupinou, ovládající díky investicím v druhém kole kuponové privatizace řadu významných lesních společností.

Investiční banka je zase majoritním vlastníkem společnosti FTV Premiéra, držitele licence k celoplošné komerční televizi, která dnes vysílá pod názvem Prima. Zhruba dvoutřetinovou většinu drží IPB i ve firmě Premiéra, a. s., která vysílání Primy zajišťuje. Ještě přednedávnem IPB uvažovala o tom, že se televize, jejíž ztráty se blíží zhruba dvěma miliardám, zbaví. Podle mluvčí IPB Báry Tachecí ovšem mediální analytici banky nakonec usoudili, že měření sledovanosti prokazuje zvyšující se zájem o jejich televizi, a k prodeji proto není důvod. Minulý čtvrtek pak dokonce FTV Premiéra založila úplně novou, stoprocentní dceřinnou společnost Prima plus, která podle Tachecí bude mít za úkol konkurovat Premiéře, a. s. při výrobě pořadů pro TV Prima. Do měsíce by měl být v nové firmě jmenován management.

Náš zákazník, náš pán

A právě tady začínají nejasnosti: proč si IPB zřizuje už druhou společnost stejného zaměření, jakou sama vlastní? Podle řady lidí z oboru je vysvětlení jednoduché: během několika týdnů či měsíců do Primy Plus zřejmě přímo či zprostředkovaně přes další nově vznikající společnosti vstoupí právě Beseda Holding. Takovou variantu koneckonců nevylučuje ani mluvčí IPB Tachecí. Peníze, které vynaložila na nákup 42 % Besedy (a jejichž přesnou sumu odmítá Tachecí prozradit), se tak de facto IPB vrátí zpět: jenom s tím rozdílem, že s nimi přijde i zkušený manažerský tým a potřebné know-how. Přímo v IPB se hovoří až o patnácti manažerech v čele s ředitelkou výroby Novy Kateřinou Fričovou. Železný minulý týden na tiskovce prohlásil, že o takovém přestupu „není informován“ a v Právu prozradil, že z Novy do Beseda Holdingu odejdou „dva manažeři nebo spíš jen jeden“.

Jaký význam celá tato složitá a nepříliš průhledná akce má? Pokud by Železný měl sám (či prostřednictvím blízkých osob) podíl přímo v Beseda Holdingu, stal by se touto rošádou spolumajitelem další televize. Šéf Novy ovšem jednoznačně - „proboha živého, to nemám zapotřebí“ - jakýkoliv vlastní podíl v holdingu popírá.

Ostatně Železný ani nic takového nepotřebuje. Ke spokojenosti mu jako spolumajiteli Novy stačí, aby určoval, co a kdy bude na našich dvou komerčních televizích k vidění.

Celý dokonalý a právně čistý trik přitom spočívá v tom, že Prima Plus je stejně jako Česká nezávislá televizní společnost (ČNTS), zajišťující program Novy, na papíře pouhou „servisní organizací“. A ty mohou pracovat pro kohokoliv, třeba i pro ČT, prohlásil minulý týden na tiskové konferenci Železný a dodal, že podobných servisních organizací vznikne v budoucnu více. Podle zákona do jejich majetkových poměrů není nic ani Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, která může kontrolovat pouze držitele dvou tuzemských licencí - v případě Novy tedy CET 21, u Primy pak FTV Premiéru. A více celoplošných terestrických televizí už u nás prostě vysílat nemůže. Nejsou frekvence.

Jinými slovy: teoreticky se můžeme dočkat vzniku například akciové společnosti XYZ, jména jejíchž majitelů se veřejnost nikdy nedozví a která bude nakupovat zahraniční pořady a dodávat je oběma soukromým televizím. V prodeji televizních práv přitom panuje zvyk, podle něhož je například každý „atraktivní“ film dodán v balíku spolu s několika dalšími „béčky“ a seriály různé kvality. A je samozřejmě ekonomicky výhodné rozdělit takový nákup mezi dva kanály a vhodnou programovou strategií obou stanic nedopustit, aby si třeba v hlavním vysílacím čase konkurovaly dva americké akční filmy. Naopak reklamní čas, jediný zdroj příjmů komerční televize, lze dobře prodat právě v případě, kdy jeden program vysílá fotbalový zápas (reklamy na auta, pivo atd.) a druhý seriál pro ženy v domácnosti (hygienické a čisticí prostředky…). Takový scénář bychom na obrazovce zřejmě nepřehlédli: „první efekt pro diváky“ Primy slibuje Tachecí do tří měsíců.