HISTORIE..CZ
90. léta

Kdyby byl cikán svatý, zbělet nemůže

Na koordinační centrum OF Prahy 3 došel podepsaný dopis. "Věc: Vyjádření se k rodině X. Zúčastnili jsme se sněmu OF Praha 3 dne l2.2.l990 v hotelu Tichý. Máme výhrady ke jmenování nových poslanců ONV Praha 3, speciálně k Y.X. - je to cikán!"

Na koordinační centrum OF Prahy 3 došel podepsaný dopis. „Věc: Vyjádření se k rodině X. Zúčastnili jsme se sněmu OF Praha 3 dne l2.2.l990 v hotelu Tichý. Máme výhrady ke jmenování nových poslanců ONV Praha 3, speciálně k Y.X. - je to cikán!“

Pisatelé uvádějí, že rodina X. má v domě i v širším okolí špatnou pověst. Bratr budoucího rómského poslance je přes den vykloněn polonahý z okna, protože je v invalidním důchodu. A další podtržený výkřik: „Může jeho bratr Y.X. být lepší? Nikoliv. Cikána za poslance, to snad nemyslíte vážně!“ Nechybí ani výrok, který se - spíš s úsměvem - šířil Žižkovem již před sametovou revolucí: Žižkov se stane čtvrtí Cikánů a nás odtud vyženou!

Humánně orientovaný občan si povzdychne - stále stejný rasismus. Cožpak nikdy neskončí? A pisatelé rozhořčeného dopisu spolu s dalšími stejně smýšlejícími se rozhořčí ještě víc - mají přece pravdu! Fyzik Bohr vyjádřil paradox vyhrocené situace větou: „Hluboká pravda se pozná podle toho, že jejím protikladem je opět pravda.“ Za tímto protikladem, rómskou pravdou, jsme si s členem Rady OF Prahy 3 panem F.Jančaříkem zašli do klubu Rómské občanské iniciativy na Žižkově.

Rada už zasedala. Pánové mezi pětadvaceti až padesáti lety, dobře a vkusně oblečení, důstojní. Když jsem jim přečetla shora uvedené výkřiky (pisatele jsem pochopitelně nejmenovala), pan Y.X., navrhovaný poslanec, nabral dech, aby se vyjádřil. Pan Rusenko Jan, mluvčí ROI, ho pohybem ruky zarazil: „Počkej, nemá cenu se rozčilovat, s tím musíme počítat.“ Otočil se na mne: „Paní, mysleli jsme si, že když budeme mít veřejné poslance, budou pouze pro rómské obyvatelstvo. Zákon ale nedovoluje pouze poslance pro Rómy, musíme přijmout celý obvod. Chtěli jsme obvod s většinou Rómů, ale ten není volný.“

Pan Rusenko je mluvčí, protože umí mluvit a ví, jak mluví bílí. Pochytil krapet hantýrku byvších stranických funkcionářů, není však pochyb, že se brzy zorientuje. „Čtyřicet let nebyli bílí zvyklí, aby si Rómové své palčivé problémy řešili sami. Když se Rómové konečně politicky zmohli, nechtějí je bílí pustit ke slovu. Ale když chtějí respektovat lidská práva, musí respektovat požadavky Rómů. Róm v překladu znamená ‚člověk‘. Máme zákony o urážce a hanobení rasy. Propaganda do l7.listopadu vykládala o rasismu v Americe, ale tam, když si někdo něco dovolí proti černochovi, je zákonem potrestán. Svoboda je nedělitelná. Když upírají právo na demokracii menšině, upírají ji sami sobě.""Pane Rusenko, mám trochu nejasno v pojmech. Jednou se Vaši cítí uraženi, když o vás mluvíme jako o Cikánech, podruhé, když řeknu Rómové. Jak to vlastně je?“

„Velice nepřesně můžeme Rómy v ČSSR dělit na olašské Rómy, což je u nás nejvýraznější kmen s vlastními kulturními projevy a tradicemi. Ti si říkají Cikáni a většinou kočují. Podobně se za Cikány pokládají i obyvatelé cikánských osad na Slovensku. Jsou nejchudší a nejzanedbanější vrstvou Rómů. A pak jsme my, usedlí Rómové, kalderaši, kotláři, rolníci, muzikanti a obchodníci, tedy převážně řemeslníci. Naše problémy budou trvat tak dlouho, dokud se nezmění předsudky proti nám. Nejsme všichni čistí, jsou mezi námi lidé špatní. Ale vždy se řešila rómská otázka bez nás o nás. Olašští Rómové si své problémy budou řešit podobně jako my na půdě ROI. Označení ‚Cikán‘ pokládáme za urážku, jsme Rómové - lidé.“

„Jak si představujete další sociální vývoj jednotlivých skupin Rómů?“

„Chceme všechny tyto skupiny sjednotit, řešit je v celku, ale přitom diferencovaně, podle jejich zvyků a specifik. Největší problémy budou se skupinou osadníků ze Slovenska, kteří přicházejí i do Prahy. Je to problém, který se bude řešit jednu dvě generace. Víte, mnozí nás pokládají za fanatiky nebo blázny, že chceme svůj národ vyvést z bláta. My ze střední generace teprve docházíme k sebeuvědomění - kdo jsme, kam kráčíme.“

„Jeden lidovecký poslanec dostal dotaz, jak chce řešit ‚rómskou otázku‘ na Žižkově. Odpověděl: ‚Musíme se naučit žít s Rómy vedle sebe, ne proti sobě.‘ - Co pro toto spolužití můžete udělat vy?“

„Budeme se snažit naše rómské problémy řešit a pozvednout Rómy na takovou úroveň, abychom nezůstali přítěží celé společnosti. Protože stejně jako vy se cítíme spjati s touto zemí jako občani státu a chceme pro tento stát to nejlepší, a tím i nejlepší pro svůj lid. Nechceme si dělat nároky na vládu, chceme spolupracovat na problémech Rómů se všemi, kdo jsou ochotni spolupracovat.“

„A co můžeme udělat my bílí?“

„Měli byste mít velké pochopení pro nás a toleranci. Vycházet vstříc našim snahám, protože víme, jaké odpovědnosti na sebe bereme, a budeme rádi, když nám s tím pomůžete.""Všichni poslanci pro kooptaci do pléna ONV byli prověřováni dosavadním náčelníkem OS VB Prahy 3, majorem Červeným. ‚Cikáni‘ u něho ‚neprošli‘, ke škodolibé radosti pracovníků ONV. Oba Rómové byli nuceni dojít si pro rejstřík sami. Připadalo mi to nedůstojné. Oba měli rejstřík čistý… Trestná činnost rómské populace je vyšší než české nebo slovenské. V čem to podle Vás spočívá?""Je to zkreslené. Spočívalo to v trestním zákoníku i v soudech. Rómové byli v minulosti tvrději postihovaní než bílí a byli označováni za potenciální zločince. Také komunisté potřebovali naplňovat kriminály levnou pracovní silou.“

„Na co se v nejbližší době ROI chystá?“

"K problémům Rómů vypracuje ROI koncepci, kterou předloží vládě. Kriminalita je vázána do jisté míry na vzdělání a na lepší pracovní příležitosti. V 70.letech dostávaly lesní závody například příkazy ‚Cikány‘ nepřijímat do pracovního poměru.Školství je pro nás velice důležité. Jazyk je baštou a hradbou každého národa. Budeme se snažit, aby se rómština vyučovala jako nepovinný jazyk, podobně jako angličtina, němčina nebo ruština. Na základě rómského jazyka chceme rozvíjet kulturu i ediční činnost. Jednali jsme již s pedagogickou fakultou a studenti nám přislíbili, že se budou učit rómský jazyk, aby ho mohli vyučovat. Univerzita Karlova slíbila, že se pokusí o založení katedry rómistiky. Konkrétně chceme založit i rodinné školy pro rómské dívky, aby se naučily vedení domácnosti a výchově dětí."Nakonec jsem neodolala, abych si po tak vážném rozhovoru trochu nerýpla.

„Řekněte mi po pravdě - chcete ten Žižkov nebo ne?“

„Samozřejmě že chceme. Ale chceme v něm žít se všemi lidmi, kteří tam žijí, kteří se tam budou rodit v míru a velké toleranci a pochopení.“