Víš vůbec, že ty fotky byly publikované v Rolling Stones, když jste seděli „za Plastiky“?
To já nevím. To je spíš na tobě, aby ses podíval na to, co dělám. Abys to posoudil.
Já jsem většinou nechodil nikam, kde se něco dělo. Pravděpodobně jediná věc, kterou jsem kdy dělal, kde se něco dělo, byl šedesátý osmý v Československu. Tam jsem nešel – to se stalo, když jsem se jednou v noci probudil. Shodou okolností se stalo, že problémy, které v té zemi byly, byly mé problémy. Že mě to zajímalo a že se mě to dotýkalo, tak jsem fotografoval, co se dělo. Ale většinou jsem mířil někam, kde se nedělo nic.
Já si nejsem jistý proč. Možná že mne přijali, protože viděli, co jsem udělal v osmašedesátém roce v Československu. A snad si mysleli, že to budu dělat pořád dál. A neuvědomili si, že jsem to udělal jednou.
Možná, že nejsem jiný, že jsem pořád stejný, ale reaguješ na jisté věci, které se v tvém životě stanou. Někdy je to tvůj problém a někdy to tvůj problém není.
Lidé, kteří jsou jiní než ostatní, jsou vždycky problémem.
Já jsem je moc necítil, ale myslím, že byly. Měl jsem štěstí. Lidé v Magnu chápou – a to je právě síla Magna –, že nejde jenom o news, že prostě zásadně jde o dobrou fotografii. Myslím si, že ti lidé, i ti, kteří se na mě třeba dívali kriticky a mysleli si, že budu dělat něco jiného, si uvědomili, že jistým způsobem pokračuji a snažím se dělat dobrou fotografii. A respektovali to. V každé společnosti je na tebe vykonáván tlak, aby ses přizpůsobil, aby si tě zařadili do škatulky. Protože tím pádem je neohrožuješ. Oni vědí, kde jsi, vědí, kde tě najdou a mají tě zařazeného. Ovšem když se začneš pohybovat, nemáš vlastně ani byt, cestuješ – a když si uvědomí, za těch pět nebo deset let, že jim unikáš a že tě stejně nemůžou dostihnout a změnit, tak nakonec rezignujou. A musí tě přijmout takového, jaký jsi.
Já si nemyslím, že někdo vyhrál. Jedna věc je v Magnu nádherná: všichni lidé, kteří tam přijdou, mají rádi dobrou fotografii. Dobrou fotografii nedokážeš dělat celý život. Máš období, kdy jsi produktivní, kdy ti to jde, a období, kdy ti to nejde. Všichni víme… já si myslím, že fotografové umírají – jako fotografové – před čtyřicítkou. Co je zajímavé v Magnu, že vidíš, jak se lidé mění, že starší lidé dělají jiný druh fotografie než ti mladší, ale každý má rád dobrou fotografii. A když ji někdo dělá, tak je respektovaný. A to si myslím, že je dobře.
Já si myslím, že všechny ty sny… jsou sny, realita je realita, ale v Magnu tě skutečně nikdo neomezuje. Děláš, co chceš. Když se potřebuješ na deset let ztratit do hor, tak se ztratíš na deset let do hor. Pořád jsi v Magnu, berou tě takového, jaký jsi, nikdo tě nikam neposílá. To je fantastický.
Je to jedna z organizací, kde existuje anarchie, každý ví, že ta organizace by možná mohla být řízena velice ekonomicky. Ale každý taky ví, že kdyby to bylo řízené ekonomicky, tak by nikdo nebyl spokojený. A to je zajímavé a krásné. Každý si dělá, co chce. Jednou krachujeme, jednou nekrachujeme, pořád nějak přežíváme, hádáme se… naštěstí těch počítačů tam ještě moc není – lidé si dokážou vypít víno a kafe a potěšit se ze života. Což třeba někde jinde není možné. Umožňuje mi to spát na zemi a nikdo mě nevyhazuje, v tom úřadě. Mně Magnum velice pomohlo.
Asi tak.